Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Esasları Tebliğinde Değişiklik
Sayın Üyemiz,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Esasları Tebliğinde Değişiklik 26.07.2024 tarihli ve 32613 sayılı Resmi Gazetede yayımlanmıştır.
Bu Tebliğ, 18/9/2019 tarihli ve 30892 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Esasları Tebliğinde yapılan değişiklikleri kapsar.
MADDE 1
18/9/2019 tarihli ve 30892 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Esasları Tebliğinin adı “Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliği” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 2
Aynı Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (ğ), (i), (j), (ö), (p), (r), (ş) ve (t) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ğ) Komisyon raporu: Başvuruların değerlendirilmesi süreçlerinde Komite değerlendirmesine sunulmak üzere Proje komisyonu tarafından hazırlanan raporu,”
“i) Katma değer tutarı: Proje kapsamında yapılan faaliyetlere bağlı olarak Program Portalinden yayımlanan katma değer formunun doldurulması suretiyle yıllık bazda hesaplanan tutarı,
j) KOBİ: 24/5/2023 tarihli ve 7297 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler Yönetmeliği kapsamında yer alan ve 5/8/2009 tarihli ve 2009/15431 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan KOSGEB Tarafından Verilecek Hizmetler ve Desteklerden Yararlanacak Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelere İlişkin Sektörel ve Bölgesel Önceliklerin Belirlenmesi Hakkında Kararda tespit edilen sektörlerde faaliyet gösteren küçük ve orta büyüklükteki işletmeleri,”
“ö) Program izleme ve değerlendirme raporu: Desteklenmekte olan projelerin genel durumunu özetlemek üzere, izleme formunda yer alan bilgiler temel alınarak Genel Müdürlükçe hazırlanan ve Komiteye sunulan raporu,
p) Proje komisyonu: Program kapsamındaki başvuruların incelenmesi ve değerlendirilmesinden sorumlu; projeler hakkında Komiteye bilgi, değerlendirme ve görüş sunan; Bakanlık, bağlı/ilgili kuruluşların personeli ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiricilerden oluşan komisyonu,
r) Proje koordinatörü: Programa başvuran her bir proje için sekretarya işlemlerini koordine etmek ve destek kararı verilen projelerin izleme sürecinde yer almak üzere görevlendirilen Genel Müdürlük personelini,”
“ş) Program Portali: Programa ilişkin bilgilendirme, başvuru, değerlendirme, izleme ve raporlamaların tek pencere üzerinden yapılmasını sağlamak amacıyla Bakanlık tarafından bağlı/ilgili kuruluşlarla koordineli olarak geliştirilen web tabanlı uygulamayı,
t) Proje grubu: Farklı yatırımcılar tarafından sunulmuş olmakla birlikte ortak bir hedefi gerçekleştirmek üzere oluşturulmuş birden çok projeyi,”
“dd) Ön Değerlendirme Komisyonu: Program kapsamındaki başvuruların ön değerlendirmesinden sorumlu; Bakanlık, bağlı/ilgili kuruluşların personeli ve ihtiyaç görülmesi halinde bağımsız değerlendiricilerden oluşan komisyonu,”
Madde 6
Aynı Tebliğin 6 ncı maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(3) Komite, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından üç, KOSGEB’den bir, TÜBİTAK’tan bir üye olmak üzere beş asıl ve dört yedek üyeden oluşur. Bakanlık adına Komitede görev alacak Komite Başkanı ile iki asıl ve iki yedek üye Bakan tarafından belirlenir. KOSGEB ve TÜBİTAK adına Komitede görev alacak asıl ve yedek üye, ilgili kurumlar tarafından belirlenerek Genel Müdürlüğe bildirilir. Asıl üyelerin Komite toplantılarına katılamadığı durumlarda ilgili üye yerine belirlenmiş olan yedek üye toplantılara katılarak asıl üye ile aynı yetkiyle karar alma sürecinde yer alır. Komite Başkanının toplantıya katılamaması halinde asıl üyelerden biri Komiteye Başkanlık eder. Gerekli görülmesi durumunda, Komite toplantılarına mali ve/veya teknik konularda bilgilerine başvurulmak üzere diğer kamu kurum ve kuruluşlarının temsilcileri ile alanında teknik uzmanlığı bulunan kişiler davet edilebilir. (4) Komite, en az 3 (üç) üye ile toplanır.”
Madde 12
Aynı Tebliğin 12 nci maddesinin birinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (b) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bakanlık tarafından yetkilendirilen bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanacak ve Program Portaline yüklenecek olan bağımsız değerlendirme raporunun, doğrudan yatırımcıdan kaynaklanan nedenlerle çağrı planında öngörülen süre içerisinde Program Portaline yüklenmediği durumda, proje başvuruları değerlendirme dışı bırakılarak reddedilmiş kabul edilir.”
“b) Yatırımcının mali ve teknik yetkinlik açısından projenin gerekliliklerini karşılayabilme düzeyi.”
Madde 15
Aynı Tebliğe 13 üncü maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki maddeler eklenmiştir. “Bağımsız değerlendirme MADDE 13/A- (1) Program kapsamında ön değerlendirme kararı olumlu olan her bir proje için çağrı takviminde öngörülen süre içerisinde bağımsız değerlendirme süreci yürütülür. Bağımsız değerlendirme raporu, 12 nci madde hükümleri doğrultusunda yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanır.
Destek Unsurlarına İlişkin Esaslar
MADDE 17- Aynı Tebliğin 15 inci maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(3) Program kapsamında Komite tarafından desteklenmesine karar verilen yatırım projelerinden, ilgili karardaki gerekli koşulları sağlayan ve nitelikleri ve destek ihtiyaçlarına istinaden Komite tarafından uygun bulunanlar, ayrı bir başvuru ve değerlendirmeye gerek olmaksızın 17/10/2016 tarihli ve 2016/9495 sayılı Yatırımlara Proje Bazlı Devlet Yardımı Verilmesine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında desteklenmesi için TUYSGM tarafından Cumhurbaşkanı onayına sunulur ve Cumhurbaşkanı tarafından desteklenmesi uygun bulunan yatırım projeleri için Cumhurbaşkanı kararı yayımlanır.”
Aynı Tebliğin 21 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. “(1) Yatırım projesi kapsamında öngörülen üretime yönelik yatırım süresinin bitiminden sonra yatırımcı, otuz iş günü içerisinde projenin tamamlanma durumu konusunda karar alınması talebiyle Program Portali üzerinden başvuruda bulunur. Yatırımcının bu süre zarfında başvuruda bulunmaması halinde, Genel Müdürlük tarafından resen tamamlama süreci başlatılır. Desteklere konu olan ilgili yatırım unsurlarının hedeflere uygun olarak tamamlanma durumu, sorumlu bulunulan desteklere göre TUYSGM ve/veya KOSGEB tarafından yerinde inceleme yapılarak tespit edilir. İlgili projeden sorumlu olan proje koordinatörü tamamlama döneminde yerinde inceleme çalışmalarına gözlemci sıfatıyla katılım sağlayabilir. TUYSGM ve/veya TUYSGM tarafından görevlendirilecek Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğü tarafından başarısızlıkla tamamlandığı tespit edilen projeler, Programın amaçları açısından stratejik yatırım olma niteliğini kaybetmiş kabul edilir. Bu projeler için, TUYSGM tarafından değerlendirme yapılarak diğer teşvik uygulamalarından yatırımın niteliklerine göre en uygun görülen program kapsamında teşvik belgesi düzenlenebilir. Bu durumda olan projeler için, tabi oldukları yeni teşvik uygulamasına kıyasla Program kapsamında fazladan sağlanmış olan destek unsurları ilgili mevzuat hükümlerine göre geri alınır. Yeni bir teşvik uygulamasına geçirilmeyerek belgesi sonlandırılan yatırımlar için ise ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde sağlanan destekler geri alınır. Başarılı bir şekilde tamamlanan projeler için, proje faaliyetlerinin tamamlanması sonrası izleme sürecine on yıl boyunca devam edilir.
Aynı Tebliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. “GEÇİCİ MADDE 3- (1) Bu maddeyi ihdas eden Tebliğ, yayım tarihinden önce yapılmış olan revizyon taleplerinin değerlendirilmesi açısından da uygulanır. Ancak bu talepler için altı aylık yeniden revizyon başvurusu yapılamaması süresi işletilmez.”
Söz konusu Tebliğ ekte bilgilerinize sunulmaktadır.
Saygılarımızla.
Ek – Tebliğ